bitchvandebovenbouw

Belevenissen van een juf in de bovenbouw in en buiten school

Rekenles

op 12/01/2012

En inderdaad… Zodra de vakantie voorbij is, stopt de verbale diarree. Gewoon te weinig tijd. Maar vandaag toch maar een verhaal.

In een groep die momenteel erg onrustig is, moest mijn stagiair een rekenles geven. Over meten/meetkunde. Tijdens de vakantie was er per e-mail contact geweest over de inhoud van de les en de samenstelling van de groepjes waarin gewerkt zou worden.
Vandaag was het dus zover. In de klas stond een grote bak met meetmateriaal (linten, duimstokken en rolmaten), er waren ruitjesblaadjes en er was een leuke opdracht. Meet met je groepje de klas, de hal, de schuur, het kantoor, de kleutergang, de grote zaal, het plein of de omtrek van het gebouw op en maak hier een plattegrond van. Bitch startte de les met de mededeling dat er vandaag niet gewaarschuwd zou worden. Wie raar deed, kon gelijk aan de slag met werk uit het boek. Deze deal bleek stagiair ook al bedacht te hebben.
Hij maakte nog enkele aanvullende afspraken en tot bitch’ verrassing toog het volk enthousiast aan het meten en overleggen. Er waren wel wat struikelblokken. De grote zaal was in gebruik voor het afnemen van toetsen. Het kantoor stond vol met mensen die niet voorbereid waren op de rekenactiviteit en dus een beetje (lees: erg) in de weg stonden. Het drietal liet zich niet afschrikken en dook onder kasten en bureaus om de lengte en de breedte op te meten. Maar wat was nou precies de lengte? En wat de breedte? Daar moest bitch even assisteren. In de kleutergang liep fietsvriendin steeds (met opzet?) heen en weer van haar kantoor naar het tegenoverliggende lokaal waardoor de opmeters steeds hun lintje moesten laten zakken. Het advies om langs de grond te meten kwam daar wel erg goed uit. Verderop in die gang bleken de kleuters ook geïnteresseerd. De groepjes die buiten aan het meten waren, hadden erg last van de wind. Of het meetlint of het opschrijfblaadje waaide weg. En hadden ze nou al 2 keer of 3 keer 20 meter afgepast. Rond een groot deel van de school staan struiken. Ook heel fijn.
Wie klaar was mocht in de klas de plattegrond gaan tekenen. Met genoegen hoorde bitch hoe er echte rekengesprekken plaatsvonden. Over lengte en breedte, natuurlijk. Maar ook over of het kon dat de klas 8 vierkante meter was. En daarbij verwezen ze naar de vierkante meter die vorig jaar met gekleurd tape was afgezet op de vloer. Of het voor een plattegrond handig/nodig was om de inhoud van de schuur uit te rekenen.
Stagiair hield zich keurig aan de planning. Na een half uur zat iedereen weer in de klas en werd er druk getekend. De slot opdracht was proberen of alle verzamelde informatie in één plattegrond verwerkt kon worden. Daarbij moest er natuurlijk met schaal gewerkt worden. Jammer genoeg had de groep die het gebouw rondom gemeten had, de tekening niet helemaal goed gemaakt. Van de L-vorm van het gebouw ontbrak de lange poot. Daarin ligt de opgemeten kleutergang en die kon niet geplaatst worden omdat die vleugel er dus niet was. Maar ze hebben het geprobeerd en ze vonden het leuk.

Wat bitch vooral erg blij maakte, was dat het geheel probleemloos verliep. Kennelijk had stagiair goede groepjes geformeerd en viel de opdracht in goede aarde. Heerlijk!  Tijd voor een tienuurtje en een bakkie koffie!


4 responses to “Rekenles

  1. B&Bpadrone schreef:

    Bitch kan met pensioen en een B&B beginnen! Stagiar neemt het over …

  2. Mia Luiten schreef:

    De bitch was die dag erg overbodig maar zal altijd denken dat ze onmisbaar is.
    De stagiair, komt er wel !!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: