bitchvandebovenbouw

Belevenissen van een juf in de bovenbouw in en buiten school

We noemen hem Jan

op 16/12/2014

Er is dit jaar in de groep van bitch een lio-stagiaire. Een lio-stagiaire is een leerkracht in opleiding die in het laatste jaar is aangeland. Bitch heeft een goeie getroffen. Een pittige jonge meid met hart voor het vak. Ze staat op maandag en dinsdag helemaal zelfstandig voor de groep terwijl bitch andere, ontzettend nuttige dingen doet. Lio doet naast de stage ook nog een minor muziek. En toen kreeg iemand – geen idee wie – het geweldige idee om een student van de muziek minor te koppelen aan iemand van het conservatorium die muziekleraar wil worden. Een geweldig idee. Samen lessen voorbereiden, samen leuk bezig met muziek. 

Wij kregen een man. Een gitarist. Al enkele jaren een eigen lespraktijk maar omdat ook daar de crisis is toegeslagen nu bezig met het muziekleraarschap. We noemen hem voor het gemak Jan. Zo heet hij natuurlijk niet, maar bitch is gek op privacy gedoetjes. Jan moest samen met lio muzieklessen geven in de groep van bitch en zelfstandig in twee andere groepen.

Tijdens de eerste les trof bitch Jan worstelend met “To stop the train” aan in groep 8. Dit is een lied dat bitch ook op haar repertoire heeft en zij nam dus even plaats in de klas om mee te luisteren. Het lukte niet erg. Jan gebruikte het keyboard, zocht daar een leuk toontje uit en begon te zingen. Bitch probeerde spontaan mee te zingen, maar de door Jan gekozen noot paste niet in haar bereik. Ook niet in dat van Jan en al helemaal niet in dat van de kinderen in de groep. Kortom, niet om aan te horen. Bitch vertrok weer. Toen Jan later die dag de school verlaten had, stond het keyboard nog vrolijk op de grond achter in de klas. Deze les werd tekenend voor het gehele, inmiddels beëindigde stagetraject van Jan. Veel lessen in groep 8 ontaardden in chaos. Liedjes die gezongen moesten worden, kwamen niet uit de verf. Het vooraf bedachte plan om in een aantal lessen te komen tot een eindproduct opgebouwd uit ritmes, muziek, tekst en beweging werd niet voltooid. Liedjes die door de kinderen werden voorgesteld voor de volgende les, bleek hij niet te kennen en daardoor niet te kunnen aanleren. Het megasucces “Happy” van William Pharrell klonk als een droevig  begrafenislied. Niks happy. Bij de laatste les bleek hij de twee speciaal aan hem doorgemailde liedjes niet eens fatsoenlijk voorbereid te hebben omdat hij ze niet kende. Gedurende de hele stageperiode (herfstvakantie tot kerstvakantie) heeft er op het bureau van bitch een papieren tas gevuld met ritme-eitjes gestaan. Op de laatste dag heeft bitch nog aan hem gevraagd of hij die wilde opruimen, maar dat is dus ook niet gelukt.

EITJESNa zijn tweede of derde les in groep 8 kreeg bitch woorden met Jan. Hij zat in het bijzijn van bitch in de personeelsruimte te verzuchten dat het wel een extreem moeilijke groep is. Daar werd bitch boos over. Zij houdt niet van stempels en etiketten. Er is geen sprake van dat dit een moeilijke groep is. Het is een groep 8 met mondige pubers en ja, er zitten een paar kinderen met een gebruiksaanwijzing in. Maar het is absoluut geen moeilijke groep. Bitch heeft hem aangesproken op deze uitspraak en hem gevraagd of hij ook had nagedacht over zijn eigen rol in dit verhaal. Daar was hij verbaasd over. Hij was heus niet bang voor die kinderen dus het had niks met hem te maken. Ook adviseerde bitch hem om de “lastige” kinderen even persoonlijk aan te spreken. Dat deed hij zowaar wel. Maar zijn lessen werden er niet beter van. 

Afgelopen maandag was Jan zijn laatste stagedag. Er waren twee beoordelaars van het conservatorium die wél zijn lessen in groep 5 en 6 hebben bekeken, maar niet in groep 8. Ze hebben zelfs niet geïnformeerd hoe het in groep 8 was gegaan. Zonder enige vorm van afscheid van de kinderen, van lio en van bitch bleek Jan aan het einde van de middag vertrokken te zijn. De eitjes heeft bitch vanmorgen maar even in de kast gezet.

Gelukkig was lio zo slim om haar eigen plan te trekken. Ze heeft zelf een lessenplan ontwikkeld en is erin geslaagd om de groep een liedje zo goed aan te leren dat ze in staat waren om daar zelf kerstteksten op te maken. Bitch overweegt ondertussen om contact op te nemen met de docenten van zowel lio als Jan om deze originele vorm van samenwerking nog eens ter discussie te stellen.


One response to “We noemen hem Jan

  1. gabbertje25 schreef:

    Idioot dat ze niet met jou contact hebben opgenomen. Ik zou het zelf zeker doen. Klinkt als een gevalletje ‘jaartje overdoen’.

Laat een reactie achter op gabbertje25 Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: