bitchvandebovenbouw

Belevenissen van een juf in de bovenbouw in en buiten school

Bitch op reis

op 29/07/2017

Dag 1

btyWat een heftige start van de vakantie dit jaar! Vlak voor vertrek een huis gekocht waarvoor natuurlijk de nodige handtekeningen gezet moesten worden. Diezelfde dag in de middag alsnog vertrokken. Gelukkig hadden we bijtijds gezien dat onze eerste reservering, in Bastogne, niet voor de donderdag maar voor de vrijdag was. Dat betekende dat we nog snel iets moesten bedenken want de vakantie uitstellen past niet in ons systeem. Een hotel in Maastricht had nog wel een plekje en daar konden we aan het einde van de middag wel zijn. Meteen de stad in, biertje op het Onze Lieve Vrouwenplein, winkels bekijken en boekwinkel in de Dominicanenkerk van binnen bezocht. En boeken gekocht, uiteraard. Gegeten vlak naast de boekwinkel en toen zachtjes aan weer terug naar het hotel. Dit jaar wel aan het eigen kussen gedacht dus heerlijk geslapen.

Dag 2

bdrNa een uitgebreid ontbijt de auto meegenomen naar de Q-Park onder het Vrijthof. Van daaruit nogmaals een rondje door Maastricht. Op de Servaasbrug gestaan, koffie met vlaai natuurlijk, lampenwinkel bezocht met het oog op de nieuwe woning, orgelconcertje bijgewoond in de St. Servaasbasiliek en daarna de kerk meteen maar even bekeken. Was alweer een flink aantal jaren geleden. Chris mocht aanhaken bij een rondleiding en kon daardoor de Ridderzaal boven de kerk bewonderen. Omdat de gids het aantal treden noemde, heeft bitch hier toch maar niet aan meegedaan. 89 treden valt buiten haar bereik. Om een uur of drie hebben we de auto weer opgehaald en zijn we naar Pommerloch gereden. De (nieuwe!) tomtom had moeite met het adres. Er stond Bärelerstrooss maar dat bleek in het Luxemburgs Berlestrooss te zijn. Tja… Na enig aandringen toch gevonden. We dachten dat we een gezellige B&B net buiten Bastogne hadden geboekt. In werkelijkheid bleek het een dependance van het hotel te zijn, waar we ons ook moesten aanmelden. Maar goed, de plek was ok, de bedden prima en het ontbijt ook goed. Het personeel spreekt ons afwisselend in het Frans, Duits, Engels en Nederlands toe. En het is al zo moeilijk om Frans te praten als je zo intensief met Italiaans bezig bent geweest. Maar we redden ons.

Dag 3

btyNa het ontbijt met boekjes van de omgeving in de auto gestapt. Behalve oorlogsmonumenten lijkt Bastogne niet veel te bieden te hebben. We besluiten om dan maar eerst naar de hoofdstad van de Luxemburgse Ardennen te rijden: Wiltz. Door allerlei omleidingen kunnen we niet goed bij het centrumpje komen en na een paar ijdele pogingen besluiten we Wiltz links te laten liggen. Of rechts, als je alle omleidingen gehad hebt. We rijden wat rond door de prachtige natuur en vinden al snel een weitje waar we onze stoeltjes kunnen neerzetten om een boekje te lezen. Heerlijk. Er is nauwelijks verkeer, er wandelt een jongeman met blafhond langs, er cirkelt een roofvogelachtige vogel boven ons hoofd en een fris windje zorgt dat we het prima kunnen uithouden.

In de middag rijden we toch naar Bastogne. Bij de muziekschool mogen we gratis parkeren en we lopen naar het plein met de VVV. Daar halen we een rondwandeling langs alle historische plekken van de stad. Het zijn er niet veel en we missen de eerste vier informatieborden. De wandeling is wel aardig, maar niet spectaculair. De kern van de historie van Bastogne is: “Hier was iets dat er nu niet meer is.” De poort van Treves en de kerk van Saint Pierre zijn er nog wel. We kunnen de kerk helaas niet in omdat er net een uitvaart begint. We liepen ongeveer gelijk met de rouwstoet op naar de kerk. Als ze met de kist de trappen genomen hadden waren ze er sneller geweest. Tegen het eind van de wandeling buigen we af naar een park waar we onszelf in het gras leggen om nog wat te lezen. Maar het gras is vochtig en de zon heet dus erg lang duurt dat niet. We maken de wandeling af. Drinken een biertje. En nog één. En eten dan Provençaalse mosselen op het McAuliffe plein. Dag 3 zit erop. Morgen verder.

One response to “Bitch op reis

1. stef7sa schreef:

Ontbijt met boekjes, altijd lekker!