bitchvandebovenbouw

Belevenissen van een juf in de bovenbouw in en buiten school

Bitch vat samen

op 27/05/2019

Geen uitgebreid verhaal deze keer maar een paar grappige schooldingen van de afgelopen tijd.
1. Er zijn kikkervisjes in de klas. Ze staan er al weken en de kinderen kijken elke dag of er al verandering is. Ze worden steeds boller. De visjes, niet de kinderen. Op zeker moment wordt bitch geroepen: “Deze heeft pootjes!” Eén blik was voldoende om vast te stellen dat er geen pootjes waren. Er hing een sliertje poep aan de achterkant van het kikkervisje.
2. Bitch heeft geen medicijnen gestudeerd. Als zich een kind meldt met een pijntje dan geeft bitch een huis-tuin-en-keuken antwoord: neem een slokje water, ga even naar de wc, ga even rustig zitten, zet een raam open. Het schooljaar is bijna om en afgelopen week was er eindelijk een kind dat het door had: “Dat zeg je altijd!” Klopt. En meestal is dat voldoende. Even aandacht aan geven en door!
3. In de groep van bitch (groep 4) zitten drie kinderen die nog heel veel moeite met lezen hebben. Met hen leest bitch elke ochtend een oefenblad van groep 3. Eerst een paar rijen woordjes, dan een verhaaltje. Een week lang hetzelfde blad en dan weer de volgende. Van dinsdag tot en met vrijdag klokken we de leestijd, in de hoop dat die steeds sneller wordt. Dat vinden ze gelukkig echt een uitdaging. De zwakste lezer is een heel lief ventje met ADHD. Kan nauwelijks stilzitten, weet nog altijd het verschil tussen de ou en de eu niet, maar doet vreselijk zijn best. Elke dag wil hij hetzelfde weten: hoe komt het dat de woordjes niet zo snel gaan als het verhaaltje? Met engelengeduld legt bitch hem elke dag uit, dat een verhaaltje sneller te lezen is omdat het zinnen zijn die met elkaar te maken hebben. Losse woorden zijn moeilijker. Het blijft hem verbazen. En bitch ook.
4. Het gebouw waarin bitch lesgeeft is alweer bijna 30 jaar oud. En – zoals helaas in het onderwijs – niet zo goed onderhouden. Regelmatig gaan er dingen zoals zonneschermen, kraantjes, stoelen, tafels kapot. Ook hier is bitch van de standaardantwoorden. Dweil even op, trek even door, pak maar een handdoekje in de klas. Bitch werd door één van de kinderen gewaarschuwd dat er water lag in het toilet. Hup, standaardantwoord. Het kind gaat zitten. Ook het volgende kind meldt dat er water ligt. Bitch moppert hardop dat ze wel wat netter moeten zijn in het toilet. Nog een kind. Ik stuur het door naar de conciërge. Zij bekijkt de situatie en komt even later melden dat de kinderen hun handen maar even in de klas moeten wassen. De zwanenhals is afgebroken. En het zou helpen als de kinderen de kraan dichtdoen, dan houdt het lekken vanzelf op. Inschattingsfoutje van bitch.
5. Voor begrijpend lezen maken we op onze school gebruik van teksten die passen bij het thema. Deze week een tekst gekopieerd over de cockpit (het thema is ‘luchthavens’). Bitch leest de tekst voor en bestudeert vervolgens samen met de kinderen de illustraties. In de tekst werd het woord ‘gezagvoerder’ gebruikt, bij een plaatje stond ‘piloot’. Bitch vraagt de kinderen of ze een ander woord weten voor piloot. Als er geen antwoord komt, verwijst ze naar de tekst en de plek waar het woord ongeveer te vinden is. Nog steeds weet niemand het antwoord. Na enig aandringen verschijnt er een vinger: “Juf, de letters zijn van het papier gevallen.” Bitch bekijkt de kopie. Ze had voorgelezen uit het boek. Blijkt dat van het woord gezagvoerder alleen ‘-der’ op de kopie stond. Dan wordt het wel wat lastig.

Afbeeldingsresultaat voor kikkervisjes


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: