Vandaag was er weer een studiedag over het integreren van cultuuronderwijs in ons thematische lespakket. Op maandag, maar omdat bitch cultuurcoördinator is, was zij toch present.
Het was weer bijzonder inspirerend, precies zoals bitch gehoopt had. Eerst was er wat theorie onder leiding van een externe cultuurjuf en daarna met de collega van groep 4 aan de slag om het thema verder voor te bereiden.
De directeur meldde dat er voortaan elk kalenderjaar een budget zou zijn voor cultuur en dat was fijn! Het eerste dat bitch en haar collega regelden was een gastles verzorgd door het Nationaal Onderwijsmuseum. Zij komen op school aan de kinderen vertellen hoe een schooldag er vroeger uit zag. Compleet met leesplankje aap-noot-mies. Daarna wordt er met de kinderen een toneelstukje gemaakt over de school van vroeger.
Vervolgens hebben we bedacht dat in een thema over verschillende culturen – dat is het grote thema – natuurlijk ook iets moet zitten over zang of dans uit andere culturen. Bitch regelt voor elke week van het thema een liedje met beweging. De cultuurclub in de regio heeft vakdocenten die het onderwerp dans nog iets beter voor ons gaan aanpakken.
Ondertussen heeft bitch contact opgenomen met een gezin in Italië met het verzoek of hun kinderen iets willen opschrijven over het Italiaanse schoolleven.
Collega heeft teksten uitgekozen voor de lessen begrijpend lezen en bitch heeft tot slot een brief opgesteld om de ouders te informeren en hen te vragen of ze hun medewerking willen verlenen door iets te komen vertellen over hun schoolverleden in het land van herkomst. We hebben er nu alweer zin in!

Geef een reactie