bitchvandebovenbouw

Belevenissen van een juf in de bovenbouw in en buiten school

Bitch op vakantie – deel 3

op 14/08/2021

Luzern

Bitchgenoot kwam dus met het plan om een korte stop te maken in Luzern. Elk jaar rijden we daar in hoog tempo langs (of beter gezegd onderdoor) en het leek hem wel leuk om er nu eens rond te kijken. Tijdens de vaak genoemde fietstocht met de broeder was hij daar ook geweest, maar hij wist er niet veel meer van. Dus het werd nu Luzern.

Thuis hadden we al voor twee nachten gereserveerd in het Ibis Hotel in Kriens vlak bij de stad. Aan de hand van het adres, Industriestrasse, verwachtten we een troosteloos industrieterrein, maar dat viel mee. Wel een industrieterrein, niet troosteloos.
We arriveerden vrij laat, rond 10:00 uur ’s avonds, maar konden gelukkig tegenover het hotel nog in een restaurant terecht voor een pizzaatje. En een biertje uiteraard.
Het hotel gaf ons gratis kaartjes voor het openbaar vervoer en daar hebben we de volgende dag enthousiast gebruik van gemaakt. Vlakbij het hotel was een station en de Stadsbaan bracht ons binnen een kwartier naar het hart van Luzern. De stad maakte indruk.
Direct buiten het station zagen we al de oude houten brug, overdekt, ooit afgebrand, maar weer keurig herbouwd. Via die brug liepen we naar de oude stad, waar we eerst maar eens een kopje koffie namen. Niet dat we daar nou zo hard aan toe waren, maar bitch moest plassen. Altijd een goede reden voor koffie.
We maakten een wandeling door de gezellige straatjes, zagen een bruidspaar en veel oude muurschilderingen. Ondanks alle leuke winkeltjes helemaal niks gekocht. Na een poosje waren de bitchbenen op en lasten we een pauze in aan het meer. Een prachtig uitzicht! Veel boten, een paar zwanen en veel mensen om te bekijken.
Wat ons als Hollanders meteen opviel, waren de overal aanwezige zandzakken. Kennelijk had ook hier overstroming gedreigd, maar het leek erop dat het allemaal net goed gegaan was.
Aan het eind van de ochtend stapten we weer in de trein en reden het station bij het hotel voorbij om een bezoek te brengen aan de Pilatusberg. De OV-kaartjes van het hotel gaven ook recht op korting bij de tandradbaan naar boven. Wel 10%. Bleef er toch nog een enorm bedrag over, maar we hadden er zin in dus het moest maar. Omdat we nog even moesten wachten voor we aan de beurt waren, hebben we een eenvoudige lunch tot ons genomen. Om 13:45 uur sloten we aan bij de lange rij toeristen die allemaal de berg op wilden. Met mondkapje en gegelde handen gingen we op weg naar boven. Er waren wel vijf of zes korte treintjes die omhoog gingen en evenzovele die naar beneden kwamen. Het stijgingspercentage was 45-48%. Lekker steil! Het uitzicht was adembenemend.
Eenmaal boven hebben we rondgewandeld onder andere door tunnels en grotachtige routes. Grappig was dat de ene kant van de berg in de wolken lag en nauwelijks uitzicht bood terwijl de andere kant lag te stoven in de zon. De terrassen waren aan de zonzijde dus daar zijn we ook maar weer even neergestreken. Er was nog veel meer uitzicht, nu ook aan de kant van de wolken, dat hebben we ook nog even bewonderd. Daarna met de tandradbaan weer naar beneden.
In het wagentje van bitch en bitchgenoot bevond zich een flinke groep mensen met een niet-westerse achtergrond. Zij waren nogal luidruchtig en droegen geen mondkapje. Toen kon bitch even laten zien hoe assertief ze is. Met luide stem verzocht zij de mede-passagiers het mondkapje te dragen, voorzien van de op de pabo geleerde ik-boodschap. “Voor mijn veiligheid.”
Even later dacht bitch dat ze eindelijk stil waren, maar de oren van bitch bleken door de snelle daling dicht te zitten. Even laten ploppen en toen was de herrie er weer. Bij het station halverwege werden er nog vijf mensen bijgepropt op de bankjes waar bitch zat. Beetje vol! We genoten weer van het prachtige uitzicht en kwamen veilig beneden. Met de trein weer terug naar het hotel en ’s avonds gegeten in een ander restaurant dat ook in de buurt lag. Dat was Luzern!